Followers

Monday 8 October 2012

Page 6 : Andai Ku Bercinta Lagi

Part 2

            Aku memandu perlahan menuju ke rumah ibu bapa Mastura di Putrajaya.
2 minggu pertama ni dia akan berpantang di rumah ibu bapanya, selebihnya dia akan berpantang di rumahnya sendiri di Perak.

            Aku mengetuk pintu sambil memberi salam. Riuh rendah kedengaran dari luar rumahnya. Anak-anak Mastura teruja melihat kehadiranku. Berebut-rebut untuk bersalam denganku.

            Usai bersalam dengan ibu Mastura, aku segera memeluk Mastura yang sedang berehat di atas tilamnya.
            ”Tahniah,” bisikku padanya.
            ”Bila kau sampai?” Tanya Mastura padaku sambil meletakkan anaknya di atas tilam.
            ”Malam tadi, midnite. Aku excited nak tengok baby ko. Lagipun ni weekend, boleh la aku datang melawat. Nanti dah masuk ofis, susah lah sikit.”
            ”Banyak kau beli barang? Bukannya murah barang-barang kat sana tu kalau kita convert. Jangan dilayan sangat budak-budak ni. Seronok bukan main dapat coklat.”
            ”Alah, sikit jer ni. Dah aku pergi sana, dapatlah aku beli sikit-sikit untuk bawak balik.” Sahutku sambil tersenyum.
            ”Kau sihat Mastura?” Soalku pula.
            ”Alhamdulillah, sihat. Kau pulak? Macam mana angin di Australia?”
            ”Hmm..Aku rasa macam tak nak balik sinilah. Malaysia is hot!” Kami ketawa sejurus aku menghabiskan ayat itu sebentar tadi.
            ”Kau jangan nak perasanlah. Hidung penyek, makan belacan. Ada hati nak jadi orang Australia.”
            ”Tulah. Aku balik pun sebab rindu nak makan sambal belacan. Tapi jangan cabar aku, kalau dapat mata biru. Aku rela duduk sana...”Aku ketawa lagi.

            Bayinya sedang nyenyak tidur ketika aku sampai. Dia menggeliat sedikit ketika kami rancak berborak namun matanya masih terpejam. Mastura segera memberi isyarat supaya memperlahankan suara kami.

            ”Lamanya renung anak aku tu, teringin ke?” Aku lantas tersedar dari lamunanku.
            ”Dah lama teringin, tapi belum ada rezeki lagi,” sahutku perlahan. Bersedia untuk berbicara tentang topik yang lebih serius lagi.

            Anak-anak Mastura yang lain sibuk menayangkan t-shirt dan beg Koala yang aku berikan sebentar tadi. Sekejap-sekejap datang pada mamanya bertanya, ”Cantik tak mama?”

No comments:

Post a Comment